WĘZEŁ BLACHOWNIA OTWORZĄ NA WAKACJE

Od węzła Częstochowa Południe do węzła Częstochowa autostradową obwodnicę miasta dla ruchu tranzytowego z udziałem premiera Mateusza Morawieckiego uruchomiono tuż przed świętami, 23 grudnia ub. roku. Nadal obowiązują tam ograniczenie prędkości i funkcjonują ostrzeżenia przed zwierzyną leśną. W połowie lutego uruchomiono węzeł Częstochowa Jasna Góra, a do pełnej funkcjonalności nadal brakuje drugiego zjazdu – Częstochowa Blachownia do drogi nr 46, a także oświetleń, oznakowania poziomego i części ekranów.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie przerwała pracy w wyjątkowo ciepłym okresie zimowym, ale też obecnie w czasie panującej epidemii, dzięki czemu obiecuje, że w wakacje zjazd i pozostałe elementy drogi będą gotowe.

– „Podejmujemy działania, aby do wakacji kierowcy mogli korzystać z węzła Częstochowa Blachownia. Lada moment rozpoczniemy roboty bitumiczne na rondzie umożliwiającym podłączenie węzła do DK46” –to zapowiedź biura prasowego GDDKiA z minionego czwartku.

Wcześniejsze zapowiedzi GDDKiA informowały o planowanych pracach wykończeniowych na obwodnicy do końca 2020 roku. Przed dwoma miesiącami podpisano umowę na wykonanie paneli dźwiękochłonnych o powierzchni niemal 53 tys. m kwadratowych, paneli odbijających o powierzchni 1,7 tys. metrów kwadratowych, a także paneli przeciwolśnieniowych o wielkości łącznej około 1,2 tys. metrów kwadratowych.

Przed kilkoma dniami, 2 kwietnia GDDKiA podpisała umowę na wykonanie oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia i w rejonie MOP-ów (miejsc obsługi podróżnych) w Wierzchowisku i Gorzelance. Śląski oddział na czwartkowej konferencji poinformował też o kolejnych planowanych przetargach.

– „Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Pozostanie również wykonanie robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni”.

Na stronach GDDKiA czytamy:

Podpisaliśmy umowę na realizację oświetlenia na węzłach: Częstochowa Północ, Częstochowa Jasna Góra, Częstochowa Blachownia oraz w rejonie Miejsc Obsługi Podróżnych Wierzchowisko oraz Gorzelanka. Prace, w pięć miesięcy, zrealizuje firma MR Instal Makowski z Łodzi za kwotę 4 486 370,95 zł. Zamówienie obejmuje między innymi wykonanie robót związanych z wykonaniem oświetlenia drogowego w km trasy zasadniczej od km 416+500 do km 437+800 na: węźle Częstochowa Północ (Rząsawa) wraz z drogą krajową DK1, węźle Częstochowa Jasna Góra (Lgota) wraz z drogą krajową DK43, w rejonach MOP Gorzelanka, Wierzchowisko (w ciągu autostrady i jezdni zbiorczych), węźle Częstochowa Blachownia (Blachownia) wraz z drogą krajową DK 46, drogach poprzecznych DP1076S, DP14, DS58, ul. Łukasiewicza; obsługę geodezyjną w zakresie robót objętych przedmiotem zamówienia. Planowany termin realizacji robót, to pięć miesięcy licząc od daty zawarcia umowy.

Do zrealizowania pozostaną prace wykończeniowe na węzłach Częstochowa Blachownia, Częstochowa Jasna Góra oraz Częstochowa Północ. Niezbędne będzie również dokończenie budowy wiaduktu nad linią kolejową nr 146 (WA-352, jezdnia lewa) oraz urządzeń ochrony środowiska. Do realizacji są również drogi serwisowe i technologiczne, MOP I Gorzelanka Wschód i Zachód, MOP III Wierzchowisko Wschód i Zachód oraz Obwód Utrzymania Autostrady Lgota. Do wykonania pozostał również cały zakres robót melioracyjnych, prac wykończeniowych w asortymentach robót drogowych, mostowych, branżowych oraz zieleni. Ostatnim elementem będzie wykonanie i wprowadzenie docelowej organizacji ruchu.

Ze słów sztabu prasowego wynika, że termin realizacji całej autostrady A1 między Częstochową, a Tuszynem to 2022 rok, a jeszcze w tym roku mają zostać udostępnione po dwa pasy ruchu w każdą stronę na nowej jezdni autostrady A1 między Piotrkowem Trybunalskim, a Częstochową. Zaawansowanie prac jest bardzo duże, co sprawdziliśmy przed tygodniem, ruch odbywa się płynnie, na co wpływ ma niewątpliwie obecna sytuacja epidemiologiczna. Na drodze jest zdecydowanie mniej aut osobowych, a i ciężarówki jadą jakby rzadziej.

J.B.

J.B.

redaktor naczelny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *