SASTRANS RUSZA Z BUDOWĄ SIEDZIBY?

W ubiegłym roku zapadał decyzja właściciela jednej z największych firm spedycyjnych naszego regionu, by przenieść siedzibę z Przystajni gdzie mieszka właściciel, do sąsiedniej gminy – Panki, gdzie nieco wcześniej udało się zakupić leżące przy DW 494 tereny pod planowaną inwestycję. W trakcie ostatniej listopadowej sesji rady gminy Panki w 2017 roku, na której podejmowano decyzje o podatkach na rok 2018 poruszano wiele tematów, jednak kluczowym było przekazanie informacji o zmianach podatkowych, które miały przypieczętować porozumienie ustalone z przedsiębiorcą. Głosami radnych przyjęto nowe, bardzo niskie na tle regionu stawki podatku od środków transportu, które obowiązywały od stycznia 2018 roku. To między innymi wysokość tego podatku determinowała przeniesienie w okresie kończącego się roku znacznej części floty pojazdów przedsiębiorcy do gminy Panki, chociaż składowych tej decyzji jest bardzo wiele i nie wszystkie dotyczyły finansów.

Firma powstała w 2003 roku, a jej siedziba główna znajduje się dotychczas w Przystajni, to jednak ma się zmienić już w nadchodzącym roku. Prawdopodobnie jeszcze w tym tygodniu zapadną decyzje o dacie rozpoczęcia prac związanych z budową zjazdu z drogi DW 494 na tereny inwestycyjne, gdzie od wielu miesięcy nawożony jest tłuczeń i gruz dla utwardzenia terenu. Firma na terenie Panek mogła pojawić się znacznie wcześniej, jednak szereg decyzji, uwarunkowań i uzgodnień nie zależy od władz lokalnych, ani powiatowych. Ze względu na charakter pobliskiej Drogi Krajowej, wszystkie istotne decyzje zapadają w tej sprawie w Katowicach. Jak udało nam się ustalić, już 15 grudnia miało się rozpocząć budowanie zjazdu, niestety nadal nie ma kompletu decyzji w tej sprawie i jak informował Rzecznik ZDK w Katowicach Ryszard Pacer – nie ma obecnie decyzji o tymczasowym wyłączeniu jednego pasa jezdni na odcinku zlokalizowanym w pobliżu terenów przedsiębiorcy.

Przedsiębiorstwo zajmuje się przede wszystkim chociaż nie tylko, transportem międzynarodowym z obszarem działania głównie na terenie Unii Europejskiej. Specjalizują się w transporcie na terenie większości państw tzw. „starej Europy”. Obecne zatrudnienie, to ponad 300 osób, niemal połowę pracowników stanowią już obcokrajowcy. Park samochodowy to obecnie ponad 200 zestawów, w tym ciągniki siodłowe z naczepami plandekowymi o ładowności do 24 ton oraz naczepy wywrotki o kubaturze 51 m3. SASTRANS, to również najnowocześniejsze autokary, które wynajmowane są do przewozu ludzi. Bardzo dynamiczny rozwój firmy spowodował powstanie bazy technicznej na terenie gminy Przystajń, w której firma dokonuje niemal wszystkich napraw, przeglądów czy wymiany opon. To ogromne przedsiębiorstwo potrzebuje coraz liczniejszej kadry i zaplecza logistycznego. Im bardziej skomplikowana struktura, tym większe również wydatki związane z każdym aspektem działalności począwszy od leasingu i montaży finansowych, na ubezpieczeniach i paliwie kończąc.

W rozmowie z naszą redakcją właściciel przedsiębiorstwa nakreślił plany rozwojowe i są one imponujące. Przeniesienie bazy transportowej i budowa biur, to jedynie początek inwestycji. W długiej perspektywie dochody uzyskiwane przez gminę mogą znacząco wzrosnąć chociażby za sprawą kolejnych firm, które działalność będą rejestrować na terenie przedsiębiorcy. Można się spodziewać, iż skuszone niższą stawką pojawią się tutaj również firmy spoza naszego regionu, szczególnie gdyby na terenie gminy Panki pojawiła się możliwość korzystnego leasingu pojazdów, co nie jest wykluczone. Na terenie wielohektarowego przedsiębiorstwa znajdzie się miejsce dla wielu chętnych, a niski podatek od środków transportu to niewątpliwie atut.

PODATEK OD ŚRODKÓW TRANSPORTU I INNE

W trakcie III sesji VIII Kadencji 5 grudnia w Pankach, dyskutowano na temat wysokości przyszłorocznych podatków. Radni przed rozpoczęciem dyskusji na temat wysokości stawki podatku od środków transportu musieli zrobić kilkudziesięciominutową przerwę, by zdecydować czy atut w postaci niskiego podatku pozostawić na kolejny rok czy wzorem innych gmin podnieść jego wysokość. Po burzliwiej naradzie zwyciężył głos rozsądku i stawka pozostała niezmieniona w wysokości ustalonej przed rokiem – czyli obniżona w stosunku do roku 2017 o 30 procent. Co na tym zyska firma i gmina? Firma znacznie niższy podatek, co przy obecnej ilości pojazdów, które przeniesiono już do Panek daje w skali firmy nieznaczne, ale jednak oszczędności. Podatek od gruntów, na których prowadzona jest działalność gospodarcza wyniesie 0,70 zł za m². Za 1 m² powierzchni użytkowej przy działalności gospodarczej podatek wyniesie 18,20 zł.

Według ubiegłorocznych szacunków obniżenie podatków, to strata wpływów do budżetu na płacących w 2018 podatnikach około 30 tys. zł. Planowany zysk z przejęcia ogromnego przedsiębiorcy, miał wynieść według słów wójta Bogdana Praskiego i Elżbiety Wachowskiej około 432 tys. zł. Po odjęciu straty pozostać miało i tak ponad 400 tys. zł. Czy urzędnicy mieli rację?

Jak wynika z dokumentów, którymi dysponujemy, wpływ podatków od środków transportu w analogicznym okresie 1.01.2017 – 31.08.2017 wyniósł: 56 581,00 zł. 1.01.2018 – 31.08.2018 wyniósł: 130 109,05 zł, co daje zysk 73 528,05 zł. Przy zachowaniu statystyki, rocznie to 110 292,00 zł więcej w budżecie w stosunku do 2017 roku – daleko póki co, do szacowanych 400 tys. zł. Znacznie jednak bliżej do szacunków naszej redakcji sprzed roku. Według naszej oceny, sam podatek od środków transportu wynieść miał około 180 tys. zł. po przeniesieniu całego taboru firmy SASTRANS do gminy Panki. Na koniec roku podsumujemy wpływy dokładnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

http://klobucka.pl/wp-content/uploads/2019/10/PAUZA-BISTRO.jpg
http://klobucka.pl/wp-content/uploads/2019/10/Starczewski-Okładka.jpg http://klobucka.pl/wp-content/uploads/2019/10/Patrycja-Miara.jpg http://klobucka.pl/wp-content/uploads/2019/10/OKŁADKA-Orchidea-reklama.jpg