TRANSPORT TOWAROWY

Artykuł ukazał się w tygodniku KLOBUCKA.PL nr 195 z dnia 2 stycznia 2020

Tak zwana Magistrala Węglowa, czyli linia kolejowa nr 131, zaczyna się w Chorzowie Batorym, a kończy w Tczewie na Pomorzu Wschodnim. Mimo nazwy, która została jej nadana przed wielu laty, obecnie już tylko dwie kopalnie z Bytomia zaopatrują wagony w węgiel, który wywożony jest na północ kraju. Nadal jednak linia 131 ma kluczowe znacznie dla przewozów towarowych, a priorytetem dla kolejarzy jest szybki transport towarów w drodze ze Śląska nad morze. Konieczne jest więc zniesienie ograniczeń prędkości. PKP PLK zmierzając do zwiększenia przepustowości linii przeznaczy środki na usprawnienia przewozu towarowego. Modernizacja linii potrwać ma do 2026 roku, a dzięki tej inwestycji zyskać mają przewoźnicy towarowi.

ZLIKWIDUJĄ PERONY W KŁOBUCKU

Analizy przeprowadzone przez PKP PLK wykazały, że na odcinku Wręczyca – Inowrocław przewóz pasażerów koleją jest nieopłacalny, a rozwój niemożliwy. W czasie aktualizacji studium wykonalności dla odcinka magistrali kolejowej ze Śląska nad Bałtyk założono likwidację peronów na trasie linii kolejowej nr 131 od stacji Wręczyca do stacji Chorzew Siemkowice. Wynika to wprost z braku połączeń pasażerskich na tym odcinku, same perony nie spełniają również norm eksploatacyjnych. Niestety przy okazji modernizacji mieszkańcy północnej części województwa śląskiego i południowych części województwa łódzkiego gdzie przebiega linia 131 stracą. Na tym odcinku zostaną zlikwidowane i rozebrane perony pasażerskie, co pozbawi mieszkańców szans dostępu do kolei, o czym już kilka miesięcy temu informowaliśmy. Teraz to już jednak pewna wiadomość.

Pomiędzy Herbami Nowymi a odległą od nich o 55 km stacją Chorzew Siemkowice wszystkie perony pasażerskie na stacjach pośrednich i przystankach mają zostać zdemontowane. Dotyczy to Wręczycy, Kłobucka, Mokrej Częstochowska, Miedźna, Annolesia, Działoszyna i Kustrzyc koło Zduńskiej Woli. Na odcinku Herby Nowe – Zduńska Wola Karsznice pozostanie tylko sześć czynnych przystanków pośrednich: Chorzew Siemkowice, Rusiec Łódzki, Huta, Chociw Łaski, Siedlce Łaskie oraz Kozuby.

Co więc z symbolicznym już kłobuckim dworcem, gdzie politycy sypali obietnicami jego przywrócenia? Pozostaną niespełnione, bo chociaż kiedyś zatrzymywały się tam pociągi pośpieszne, a stosunkowo niedawno również Koleje Śląskie z Katowic, teraz już nic dworca nie uratuje.

– Magistrala Węglowa, potocznie nazywana Węglówką, to trasa kolejowa, która bezpośrednio łączy zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią. Linię wybudowano w latach 1926-1933. W przeszłości linią przewożono głównie węgiel, dziś to także inne kruszywa oraz paliwa – informuje Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA. – Węglówka służy głównie przewozom towarowym, choć linia przeznaczona jest także do obsługi pasażerów. Najwięcej pociągów towarowych kursuje między Tarnowskimi Górami a Kaletami, bo około 40 par pociągów na dobę.

We wrześniu 2019 r. spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała dwie umowy na zaprojektowanie i wykonanie prac remontowych na odcinku od posterunku odgałęźnego Kalina koło Herbów Nowych w woj. śląskim po stację Zduńska Wola Karsznice w województwie łódzkim. Prace mają tam zakończyć się do 2023 r. Modernizacja linii kolejowej nr 131, zwanej potocznie Magistralą Węglową, potrwa do 2026 roku. Od Zduńskiej Woli Karsznic do Złotników Kujawskich ma być wyremontowanych 17 stacji i przystanków, w tym takich w szczerym polu, jak Dąbie nad Nerem w zamieszkiwanej przez trzysta osób wsi Wiesiołów w województwie wielkopolskim, czy stacja Szadek na skraju lasu obok wsi Szadkowice-Ogrodzim w województwie łódzkim…

– Obecnie trwa opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka Zduńska Wola Karsznice – Dąbie nad Nerem. Prace budowlane zaplanowano na lata 2021-2023. Na linii od Dąbia nad Nerem do Inowrocławia trwa projektowanie, a realizacja robót planowana jest na lata 2022-2026, w ramach kolejnej perspektywy środków unijnych 2021-2027 – precyzuje informuje Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Wykorzystano fragmenty informacji z tg.pl

J.B.

J.B.

redaktor naczelny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *