PREZYDENT DUDA NIE POMOŻE

W sobotę 8 lutego 2020 poznaliśmy listę stu obwodnic, zaplanowanych do budowy w najbliższym dziesięcioleciu. Z naszego regionu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybudować ma zakwalifikowane do programu obwodnice Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej 46.

Ministerstwo Infrastruktury w przedstawionym programie budowy 100 nowych obwodnic miast pominęło Kłobuck, choć o potrzebie jej budowy przekonywał w ubiegłym roku podczas wizyty Prezydenta RP Andrzeja Dudy w Kłobucku burmistrz Jerzy Zakrzewski. Do planów budowy kłobuckiego ringu Zakrzewski namawiał też posłów prawicy. Budowa obwodnicy miała być priorytetem na przyszłą kadencję w Sejmie dla posła Andrzeja Gawrona. Niestety w programie budowy 100 obwodnic, ta dla miasta Kłobucka nie znalazła uznania w oczach Ministerstwa Infrastruktury i Andrzeja Adamczyka, a w planach ją pominięto.

Tymczasem za kilka dni oddany do użytku zostanie węzeł Jasna Góra zapewniający wjazd i wyjazd z autostrady A1. W Gruszewni pod Kłobuckiem niebawem ruszy też Centrum Logistyczne Hillwood gdzie w pierwszym etapie powstał magazyn o powierzchni 19 372 metrów kw., a docelowo mają być dwie hale o łącznej powierzchni ponad 57 tys. metrów kw. W najbliższych latach powstaną kolejne tego typu inwestycje, bo region częstochowski jest jednym z najbardziej obiecujących lokalizacji na krajowej mapie magazynowej. Co wówczas czeka mieszkańców gminy Kłobuck, którzy już dzisiaj stoją w codziennych korkach?

STO OBWODNIC I NIC…

Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.

Zapowiedziany przed kilkoma dniami program, określa cele i priorytety inwestycyjne w zakresie budowy obwodnic miast na sieci dróg krajowych. Wskazuje również źródła finansowania oraz listę zadań inwestycyjnych kierowanych do realizacji. W ramach rządowego programu powstać ma 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych – ja zapewnia ministerstwo kierowane przez Andrzeja Adamczyka.

W programie zostały ujęte zadania na różnym etapie przygotowania. Wybór obwodnic do realizacji odbywał się przy uwzględnieniu stanu prac przygotowawczych, natężenia ruchu, w tym ruchu ciężkiego, stanu bezpieczeństwa ruchu w miejscowościach liczonego poziomem wypadkowości i ofiarami wypadków, poprawy dostępności połączeń z państwami sąsiednimi oraz koniecznością zachowania zrównoważonego rozwoju kraju. Dla części obwodnic opracowano już dokumentację niezbędną do rozpoczęcia inwestycji, dla części jest prowadzony proces przygotowawczy. Są też takie zadania, dla których przygotowania dopiero się rozpoczną.

OBWODNICE W REALIZACJI

Obecnie realizowany Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) przewiduje budowę 43 obwodnic o łącznej długości 447,5 km i wartości 11,3 mld zł. Dotychczas, do końca 2019 r., oddano do ruchu w ramach PBDK 15 obwodnic, natomiast w ramach wcześniejszych działań inwestycyjnych wybudowano ich w sumie 64. Ponadto budowa obwodnic dużych miast i aglomeracji jest realizowana w ramach rozbudowy sieci autostrad i dróg ekspresowych (obwodnica Łodzi, Bydgoszczy, Częstochowy czy Rzeszowa).

W pobliżu powiatu kłobuckiego możemy się spodziewać jedynie budowy obwodnic Blachowni i Herb w ciągu drogi krajowej nr 46. Dotychczas nie były prowadzone prace przygotowawcze dla ich budowy, a planowana data ogłoszenia przetargu, to II kw. 2024 roku. Podstawowym celem budowy obwodnicy Blachowni i Herb jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża  przez miejscowości te w związku z sąsiedztwem nowo wybudowanej autostrady A1 obiegającej Częstochowę. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Planowana inwestycja poprawi warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na odcinku drogi krajowej nr 46 od Lublińca do Częstochowy.

KŁOBUCK

Niestety, w przypadku tego miasta nie ma zaskoczenia. Przed wyborami do parlamentarnymi mieszkańcy powiatu mieli okazję zdecydować, by mieć własnego reprezentanta w sejmie, na co dzień mieszkańca powiatu kłobuckiego. Wówczas jedynym liczącym się w stawce kandydatem był Henryk Kiepura, aktualny starosta kłobucki startujący jako śląska jedynka z listy PSL. Niestety nie uzyskał wystarczającego poparcia, by uzyskać mandat. Tym samym decyzje i ewentualne wsparcie działań samorządów, muszą z konieczności opierać się o polityków z innych regionów, zawsze pamiętających o ziemi kłobuckiej przy okazji wyborów. Jest już jednak po wyborach i bywa z tym różnie. Wsparcie dla planów obwodnicy zapowiadał poseł partii rządzącej Andrzej Gawron. Zabiegając o głosy mieszkańców naszego powiatu mówił, że obwodnica dla Kłobucka będzie jednym z priorytetów rozpoczynającej się kadencji.

– Rozmawiałem o tym z wiceministrem. Myślę, że będziemy teraz oficjalnie starać się i występować o to, żeby nadać tempa takim pracom początkowym, żeby ta obwodnica powstała – zapowiadał w Kłobucku.

Przed wyborami planowano opracowanie obwodnic i trwały wówczas uzgodnienia szczegółów związanych z ich realizacją. Niestety Kłobuck do zapowiedzianej setki obwodnic wpisany nie został – co od kilku dni wiemy oficjalnie. Czy Jerzy Zakrzewski ma za słabe poparcie w Warszawie czy też za mało zrobiono, by urzeczywistnić powstanie by-passu dla miasta? To pozostaje tajemnicą. Jednak już w najbliższych dniach nastąpi otwarcie węzła Jasna Góra. Otwartym pozostaje pytanie – kiedy Kłobuck zatrzyma się w korkach.

J.B.

J.B.

redaktor naczelny

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *